torsdag, april 29, 2010
Likabehandling av arbetstagare, "politiskt våld", motorvägsavgift och Esarpsvägen
Mellan klockan 20 och 21 är det interpellationstid. Då behandlar vi skriftliga frågor som lämnats in av ledamöterna och som ställs till kommunstyrelsens ordförande eller någon av nämndsordförandena. På en vanlig timme klarar vi två interpellationer, nu har vi nästan klarat av alla fyra för dagens möte!
Den första var från socialdemokraterna och handlade om hur policyn om etiska krav i upphandlingar tillämpas. Martin Andersson Lindh frågade hur policyn tillämpas, vilka krav som ställs och vid vilka upphandlingar. Andersson Lindh syftar främst på kollektivavtal, och Mats Helmfrid (kommunstyrelsens ordförande, m) svarade att krav på kollektivavtal finns inte i den policy som kommunen har och att detta skulle strida mot lagen om offentlig upphandling.
Den andra handlade om "politiskt våld" och ställdes av sverigedemokraterna till utbildningsnämndens ordförande, med tanke på att sd hindrats att hålla bokbord på en av gymnasieskolorna (Spyken), av motdemonstranter. Nämndens ordförande (m) svarade att demokrati och yttrandefrihet är viktigt, och att skolan inte är någon allmän plats (om motdemonstranterna kommer utifrån). Hon tycker även att sd borde få komma tillbaka till Spyken och ha ett bokbord igen.
Den tredje interpellationen handlade om motorvägsavgift på E22:an förbi Lund. Kommunstyrelsens ordförande tror inte att det är någon bra idé, och det tror inte vi heller. Vi kan dels inte ha det enbart förbi Lund, och det riskerar dels att locka folk att köra genom stan istället, vilket skulle bidra till en ännu sämre trafikmiljö i stan.
Den fjärde interpellationen handlade om Esparsvägen, mellan Esarp och Genarp. Det är en mycket dålig väg, i en del av kommunen som är eftersatt trafikmässigt (även dålig kollektivtrafik). Många beslut har fattats om att göra något åt vägen, men hittills har inget hänt. Kommunstyrelsens ordförande har inga svar utan hänvisar till Vägverket. Kommunen har istället valt att satsa miljoner på en ny motorvägsavfart...
torsdag, oktober 29, 2009
Kommunfullmäktige 29 oktober, boende för hemlösa kvinnor
Anna Bauman från mp har ställt en interpellation till Tove Klette (fp) med rubriken "Vill alliansen göra något åt situationen för hemlösa kvinnor i Lunds kommun?".
Under en längre tid har socialförvaltningen planerat för ett nytt boende för hemlösa kvinnor, där även olika typer av rehabilitering och behandling ska kunna göras. Detta har skjutits upp och inte startat, eftersom borgarna vill upphandla boendet och inte starta det i kommunal regi. Borgarna prioriterar en privat aktör före att ge hemlösa kvinnor en möjlighet till ett stabilt boende där de kan få hjälp att komma tillbaka in i samhället, utan att behöva dela boende med män som kanske hotar att utnyttja dem (vilket är en stor problematik bland just hemlösa kvinnor). Vi i oppositionen hade igår en presskonferens där vi krävde att boendet ska öppnas, eftersom det finns ett hus och verksamheten kan starta när som helst. Borgarna förvägrar de hemlösa kvinnorna denna trygghet och nystart, en politik som är helt förkastlig.
Läs sydsvenskans artikel om presskonferensen och Klettes kommentar, och artikel i Skånska dagbladet.
Vi har lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen om att öppna boendet, som (förhoppningsvis) kommer att behandlas av kommunstyrelsen inom kort.
torsdag, mars 26, 2009
Kommunfullmäktige, mars: Besökscentrum och Killebäck
Efter att ha klarat av två interpellationer (om översiktsplanen och personaladministrativa system), kom vi fram till min interpellation om Domkyrkans besökscentrum. Domkyrkoförsamlingen har länge planerat bygga ett vettigt besökscentrum till kyrkan. Detaljplan antogs, tävling utlystes och vanns av en spansk arkitekt. Av olika anledningar har inte bygget kommit igång, och nyligen lämnade Arne Paulsson (välkänd byggmästare med mycket åsikter) in ett eget förslag, som enligt de ritningar som har presenterats i medierna inte anses ligga inom rådande detaljplan. Vi i vänsterpartiet är också oroliga för den grönska som finns söder om Domkyrkan, om Paulsson får härja fritt där.
Jag ställde därför en interpellation till byggnadsnämndens ordförande (m) om det skulle krävas en ny detaljplan om Arne Paulssons förslag skulle genomföras, om det var vettigt att lägga resurser på att ta fram en sådan och om grönskans fortlevnad kunde garanteras. Ordföranden svarade att han inte kunde svara, och inget skriftligt svar lämnades in. Motiveringen var att inget nytt förslag lämnats in till nämnden. Interpellationen bordlades för att ett skriftligt svar skulle kunna lämnas in.
Det är ganska underligt. Först och främst så måste byggnadsnämndens ordförande ha en åsikt om stora frågor som diskuteras i medierna, framförallt om det gäller stora hus mitt i stan. Även om det inte exakt går att veta om det krävs en ny detaljplan, måste man kunna svara "ja, troligen" eller "nej, förmodligen inte", med viss reservation såklart för kommande behandling av förvaltningen. Det är relevant att veta byggnadsnämndens ordförandes åsikt i frågan, då vi vet att Paulsson är en byggherre som brukar tvinga igenom sin egen vilja. Det har bland annat gällt byggnadet av arenan, samt nya bostadshus på Klostergården. När han har låtit en arkitekt ta fram ett nytt förslag så finns det en stor risk att detta nya förslag på hus kommer att drivas vidare, även om det inte är kommunen som ska bygga det i slutändan.
fredag, januari 25, 2008
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande
Tjänsteskrivelser på kommunens hemsida
Många människor, framförallt ungdomar, har idag Internet som sin största informationskälla. Idag kan man hitta nämndernas protokoll och föredragningslistor på Lunds kommuns hemsida. Protokoll i all ära, men de säger inte så mycket om vilka argument och fakta som ligger bakom de beslut som vi fattar i nämnder, styrelse och fullmäktige. För att förstå bakgrunden måste man läsa tjänsteskrivelserna, som går att begära ut från förvaltningarna. Detta är inte särskilt svårt, tack vare offentlighetsprincipen, men det kan ta tid. Jag tycker att det är underligt att man inte kan läsa beslutet och sätta sig in i argumenten och faktaunderlaget på samma gång, exempelvis när man sitter framför sin dator. Då alla tjänsteskrivelser idag skrivs på dator och finns lagrade digitalt, borde detta inte alls vara några problem.
Min fråga till Mats Helmfrid är
När kommer Lunds medborgare att kunna hitta kommunpolitikernas fullständiga beslutsunderlag på internet?