onsdag, september 19, 2007

Rädda hyresrätterna!

Av någon anledning står jag i Helsingborgshems bostadskö. Det är det kommuala bostadsbolaget i Helsingborg, min hemstad. Om jag någon gång skulle vilja flytta tillbaka "hem" så kan det ju vara bra att stå i kön, resonerade jag för något år sedan. Idag surfade jag in på hemsidan för att uppdatera min ansökan och möts av rubriken "Hyresgäster på Dalhem erbjuds ombilda till bostadsrätter". Helsingborgs kommunfullmäktige har ändrat i ägardirektivet för sitt eget bolag och Helsingborgshem ska nu "aktivt medverka till att hyresgäster i ekonomiskt resurssvaga områden erbjuds ombilda sina hyresrätter till bostadsrätter". I och med detta beslut stoppar Helsingborgshem sitt program för underhåll av hyreslägenheterna i området. Det är ju totalt vidrigt, det här. Den borgerliga majoriteten tror alltså att hyresgästerna i ett de bostadsområden i Helsingborg där, som de själva skriver på Helsingborgshems hemsida, det bor "flest antal familjer med låg köpkraft och låg inkomst [samt] en hög andel arbetssökande som får ersättning från a-kassa", ska ta lån för att köpa loss sina lägenheter!

Ett år har gått på den borgerliga mandatperioden, och för varje dag som går så vill man bara krypa längre och längre ner under den där filten som man drar över huvudet när man inte riktigt vågar titta på allt hemskt som händer runt omkring en.