lördag, december 08, 2007

friskolor, dörrknackning, klimatdemo och kafferep (?)...

Hemma i stan läser man den lokala tidningen, Helsingborgs dagblad. Jag sätter kaffet i vrångstrupen när jag läser om detta. Kommunen har tänkt sälja en av de kommunala grundskolorna till ett företag i friskolebranschen. Adolfsbergskolan ligger i ett av stans ytterområden, och har inte det bästa ryktet. Många familjer väljer bort skolan till förmån för skolor i andra bostadsområden. Så synd, tänker kommunen, ger upp och säljer hela alltet! Eleverna ingår i priset (om de inte väljer att gå i en skola längre bort från hemmet).
I artikeln i gårdagens tidning fanns ett citat från en förälder som beskriver situationen perfekt: "Det verkar så slarvigt förberett, precis som att det enda viktiga är att få in en privat aktör". Beslutet fattas i nästa vecka. Nämnde jag förresten att Helsingborg har en borgerlig majoritet?

Istället för att vara en duktig aktivist i Lund den här helgen, har jag varit på julmarknad både i fredags (Liseberg) och idag (Fredriksdal i Helsingborg). Hade jag varit i Lund hade jag varit på klimatdemonstration, och kanske deltagit i vänsterpartiets "dörrknackningsaktion" på Klostergården (dock inte tillsammans med Lasse Ohly). När jag ändå länkar till dagens artikelflöde måste jag även länka till "Fullmäktige är som ett kafferep", men avstår nog från att kommentera.

För övrigt införde SVTs julkalender (som är lite småmysig sådär) en ny jultradition i svenska hem i förrgår. Dottern ställde fram en sko och på morgonen den 6 december var den fylld med godis, en tysk jultradition. Om man ska ta in nya traditioner i julkalendern (vilket man ska!) kan man väl göra något häftigt, och exempelvis låta karaktärerna fira Chanukka.
För övrigt är det fruktansvärt roligt när en av komikerna i Babben och company (tyvärr inte ett av SVTs bästa program) härmar Carl Bildt och tar upp allsången i Rinkeby för många år sedan. Jag kommer aldrig att sluta skratta åt det.