lördag, juni 29, 2019

Almedalen 9.0

Nu börjar äntligen årets Almedalsvecka! Jag deltar för nionde året i rad. Som vanligt åker jag med ett gäng vänner  med bakgrund i studentkårsvärlden. Det här året har vi övergett vår camping Norderstrand norr om Visby till förmån för en stuga strax söder om stan. 

Jag älskar verkligen Almedalen! Det har blivit en stående del av min sommarsemester, en möjlighet att åka iväg till en fin stad med vänner och uppleva massor av spännande saker. Ligga på stranden en vecka är inte riktigt min grej.

Almedalen har sina nackdelar, definitivt. Det har blivit oerhört dyrt, det är verkligen marknadspriser som gäller under veckan för boende, mat och lokaler för seminarier. Det har blivit så dyrt att myndigheter och organisationer har svårt att motivera sitt deltagande rent ekonomiskt. De senaste åren har nazisternas närvaro i Visby gjort att organisation och privatpersoner inte längre vill eller vågar komma dit. Den ökande kommersialiseringen där företag tar över mer och mer från politiken och organisationerna. Och att det fortfarande bara är fokus på ”rosémingel” i allmänhetens syn på veckan.

Men jag älskar ändå Almedalen. Det är en hel vecka av politiskt nörderi! Man kan gå runt på massor av seminarier som (när man väl är på plats) är helt gratis och öppna för alla. Ministrar, generaldirektörer, företagsledare, forskare, journalister och allmänna tyckare är på plats. Mina första år var det detta som fascinerade mig mest, att få lyssna på kända människor inom ”politik-branschen”  som man annars bara ser på tv. Det är en folkbildningsfestival! För oss som älskar samhällsfrågor i det breda perspektivet är det helt underbart. Och allt detta i kombination med Visbys mysiga gränder och magnifika solnedgångar. 

Det blir en annorlunda Almedalen i år. Efter åtta år av semesterledig vecka där jag inte varit en del av kommunens delegation (och betalat allt själv) utan kunnat springa runt och bara göra roliga saker, blir det nu en vecka då jag är på plats som riksdagsledamot och kommer gå på seminarier och ha möten som är direkt kopplat till mitt uppdrag. Det kommer också bli väldigt roligt, men inte alls lika fritt. Men det kommer finnas tid över för hopp och lek och utflyktsdag också!