Tidigt imorgon bitti (måndag 2 juni) utbryter en strejk på Öresundstågen i Skåne och södra Sverige, de tåg som (delvis tillsammans med pågatågen) trafikerar sträckorna Köpenhamn - Göteborg och Köpenhamn - Kalmar. Öresundstågen är en viktig del av infrastrukturen i Skåne, eftersom väldigt många pendlar varje dag. Öresundstågen körs för tillfället av Veolia, som är den arbetsgivare som fackförbundet SEKO alltså är i konflikt med.
Konflikten är klassisk och berör arbetsrättens själva kärna: Arbetsgivaren Veolia vill sänka de anställdas löner och försämra deras arbetsvillkor, för att på så sätt få mindre kostnader och därmed högre vinst. Det som har hänt rent konkret är att ett stort antal anställda tågvärdar (de som kontrollerar biljetter, informerar och håller ordning) har sagts upp för att sedan erbjudas sina egna jobb tillbaka till lägre lön och sämre arbetsvillkor (t.ex. timanställningar istället för fasta heltider).
Det här är ingen nyhet, vi visste att detta skulle hända. Tågtrafiken i Skåne, och i många andra län, är utsatt för konkurrens och offentlig upphandling. Med visst mellanrum (4-5 år) görs en upphandling av driften av tågen (alltså själva körandet med lokförare och tågvärdar) och den som erbjuder tillräckligt vettig kvalitet till lägst pris vinner upphandlingen. Ofta betyder detta att det är ett nytt företag som kör tågen vart fjärde-femte år, med alla problem som det innebär i bytesperioden. I senaste upphandlingen för några år sedan vann Veolia med ett pris ca 50 miljoner under den närmaste konkurrenten. Det betyder att Veolia ansåg sig kunna köra tågen 50 miljoner kronor billigare än de andra som deltog i upphandlingen. Var hade de tänkt spara in dessa 50 mijoner, kan man fråga sig? Den största (enda?) kostnaden Veolia har är just personalens löner. Att löner dumpas och arbetsvillkor förändras är därför väntat, sorgligt nog.
Lösningen på detta är lika enkel som självklar: Viktiga delar av välfärden måste drivas i offentlig regi. Bara på det sättet garanterar vi att arbetsvillkor och löner är schyssta och att servicen fungerar. Kollektivtrafiken är en viktig del av välfärden och vid offentlig drift är det just vi tillsammans som bestämmer över den, inget bolag som drivs av vinstintresse.
Jag uppmanar till solidaritet med de strejkande inom SEKO och önskar er lycka till och en segrande utgång av konflikten. Jag hoppas också att den blir löst snart, en fungerande kollektivtrafik är en av grunderna i samhället. Men det är också schyssta villkor och en lön som man kan leva på.
Läs mer om strejken på SEKOs hemsida:
http://seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Juni/Medlarna-lamnar-ingen-hemstallan--tagstrejken-loses-ut-natten-till-mandag/
Matnyttig information i mer detalj här:
http://seko.se/Aktuellt/Nyheter/2014/Maj/Tagkonflikten---information-och-material1/