söndag, december 16, 2012

Musikhjälpen: Tillsammans-heten för oss framåt, uppåt, vidare!

Jag har varit helt fast i Musikhjälpen under helgen. Mina arbetskamrater är stora fans och det har snurrat på jobbet hela veckan, och nu under helgen har jag verkligen inte kunnat slita mig. Tre så fantastiska programledare, som hela tiden håller igång, säger roliga saker och på ett otroligt fint sätt tar emot de människor som kommer på besök, ringer in eller hänger utanför buren. Man vill ju vara med varje sekund.


Man kan verkligen diskutera välgörenhet och privata bidrag till olika saker. Det finns fördelar och nackdelar och man kommer nog till olika slutsatser om man ser det ur ett pragmatiskt eller ett politiskt perspektiv. Jag tillhör de politiska rörelser som hellre ser gemensam finansiering av stöd till människor och grupper genom skattemedel, som betalas utifrån ekonomisk förmåga, men jag faller pladask för den insamling som Musikhjälpen genom Radiohjälpen gör den här veckan varje år sedan fem år tillbaka. Helt pladask.

Visserligen handlar det om pengar. Syftet är att dra in så mycket pengar som möjligt, och varje miljon (!) firas med jubel. 20 miljoner är en helt sanslös summa. Det är pengarna som är grunden i det hela, jakten på mer och mer och mer... Bössor med pengar nog att föda hela familjer i flera månader lämnas in till buren.

Men det är ändå inte pengarna som i slutändan står i centrum. I centrum står tillsammans-heten. Det faktum att vi alla är med gör saker tillsammans. Att alla kan bidra, med något litet eller något stort, med pengar eller arbetskraft. Och framförallt med sin vilja, sina känslor och sin glädje. Det är det som gör att jag älskar Musikhjälpen.

De tre programledarna jublar lika mycket över femtio insamlade kronor som 15 000. Barn som lämnar sina julklappspengar möts med glädjetårar och Tareq Taylors 600 000 insamlade kronor får samtliga att bryta ihop så att de måste spela en extra låt för att samla sig. Alla som har varit och samlat in pengar möts med lika mycket glädje, tacksamhet och jubel. Peppen från buren sprider sig, och känslan att alla kan vara med och att vi blir starkare om vi gör saker tillsammans når hela vägen genom livesändningen in i mitt vardagsrum. Glädjen i buren, hos alla de människor som med olika påhitt och initiativ gör rolig saker för att på sitt sätt bidra: Åker skidor, lagar mat, fixar cyklar, klipper hår, tatuerar... Allt detta tillsammans! Och jag älskar verkligen när folk tar av sin egen tid för att arbeta gratis för en gemensam sak. Det är något av det finaste som finns.

Vi är många som känner igen oss i glädjen att få vara med och kämpa för något, sätta mål och genomföra uppgifter, och vi som har varit ledare inom ideella föreningar (jag tänker framförallt på min tid på kåren) vet hur viktigt det är att peppa - visa att varje liten insats spelar roll, och att alla kan bidra på sitt sätt! Om du är bra på att fixa cyklar, sjunga hejaramsor eller dra ihop after-work-pubar - gör då det! Och kom ihåg känslan av att vi är många, som sprider glädje, kraft och kärlek. Inte bara för pengarna (i det här fallet), utan för att känslan att vara med och göra saker tillsammans! Kodjo, Gina och Jason - kram på er!

"Det tåls att sägas igen: vi är så himla glada att ni är med och bidrar! Vi gör detta tillsammans"