torsdag, september 12, 2013

Studiebesökssäsongen är inledd!

Terminen är igång, studenterna är tillbaka, Lundakarnevalen har släppt sitt tema och träden börja så smått skifta i gult. Och jag har funnit mig lite mer tillrätta i min tillvaro som "heltidspolitiker" (även om jag fortfarande hatar att presentera mig som "ja, jag 'jobbar' ju som 'politiker'"). Eftersom de flesta politiska möten ligger på sen eftermiddag eller kväll, framförallt de möten som är mer av arbetsmöten eller diskussionsmöten, har jag en del tid att disponera som jag vill. Det betyder att studiebesökssäsongen nu är inledd! 

När man jobbar samtidigt som man är fritidspolitiker har man ofta inte så mycket tid att lägga på just egna möten och besök. Det är en av de största svårigheterna med att vara just fritidspolitiker, att den tid på dagen då olika verksamheter eller personer har möjlighet att ta emot besök ju är samma tid som man själv måste vara på sitt arbete. I den situationen tvingas man göra hårda prioriteringar, mellan vad som är "jätteviktigt" och bara "viktigt". "Jätteviktiga" saker är beslutsmöten, "viktiga" saker är sådant som ökar ens egen kunskap och ger grund för egna ställningstaganden. (Det är ju egentligen en omvänd och konstig uppdelning, man borde ju prioritera att vara ute och träffa folk och verksamheter istället för att sitta på möten, men det är trots allt på mötena som besluten tas.) 

Jag har under de senaste åren byggt upp en lång lista i huvudet på verksamheter som jag vill besöka och se med egna möten, men som jag aldrig har haft tid för. Men nu kan jag äntligen beta av listan! 

Igår var jag därför på första studiebesöket, på Comung, Lunds kommuns samarbetsprojekt med olika myndigheter för att hjälpa ungdomar vidare till arbete eller utbildning. Imorgon har jag bokat in mig på en liten privatlektion på Spårvagnskontoret, och inbokade möten finns även på Modersmålscentrum och International School of Lund Katedralskolan, där jag framförallt vill se deras nya förskolelokaler. På önskelistan står även KC Ranch med sina ekologiska utegångskor och som levererar kött till Lunds skolor och äldreboenden samt ungdomsombuden, som bland annat jobbar med Lunds ungdomsting. 

Det kan bli en riktigt rolig och lärorik höst det här!