lördag, augusti 18, 2018

"Varför är du vänsterpartist, Hanna?"

På en mycket trevlig debatt i Torna Hällestad idag fick vi som representerade partierna en inledande fråga om varför vi var engagerade i vårt parti. Att få inleda debatten med att prata mer ideologiska frågor var väldigt fint, och detta är (i lite mer utvecklad form) vad jag svarade.

Jag gick med i Vänsterpartiet i valrörelsen 2002. Det var en turbulent tid i världen, med militär upprustning och hårda ord från världens politiska ledare. Det var tydligt att krig och konflikter var att vänta. När USA och Storbritannien började bomba Irak 2003 hade jag flyttat till Lund för att studera och efter en fredsdemonstration på Stortorget bildade några kamrater “Studenter för fred”. Vi var många som mådde dåligt över att se bilder i medierna på hur bomber släpptes över oskyldiga civila. Drömmen om fred på jorden kändes långt borta, och vi vet idag hur stor förödelse det senaste ett och ett halv decenniets krig och konflikter har orsakat. För mig är protesterna mot krig och förtryck, och det grundläggande kravet på fred och frihet för alla människor, kärnan i vänsterns budskap om rättvisa och solidaritet.

Att gå med i ett feministiskt parti var en självklarhet för mig. Trots att jag är uppvuxen i en familj med åsikter på vänsterkanten var det tydligt för mig att jag och min bror inte förväntades kunna göra samma saker. För mig var det självklart att jag som tjej skulle kunna göra allt, utan begränsningar. När jag blev medlem i Vänsterpartiet och Ung Vänster var min dröm att få bli instruktör i feministiskt självförsvar, något jag också blev några år senare. Att få åka runt i skolor och på fritidsgårdar och se tjejer hitta sin inre styrka var väldigt häftigt. Rättvisa och lika möjlighet oavsett resurser och bakgrund har varit viktigt för mig så länge jag kan minnas.

Innan jag gick med i Vänsterpartiet och Ung Vänster kontaktade jag även andra politiska ungdomsförbund. Det blev snabbt klart för mig att det var hos Ung Vänster och Vänsterpartiet som den mest radikala och självklara vänsterpolitiken finns. Att inte behöva kompromissa med mina grundläggande politiska åsikter är viktigt för mig. Vi i Vänsterpartiet tonar aldrig ner våra krav eller vår kritik för att få maktpositioner eller bli omtyckta av näringslivet. Vi säger och gör alltid det vi tror på.

Ett mer rättvist, jämlikt och solidariskt samhälle bygger vi tillsammans. Jag trivs väldigt bra i det medlemsstyrda föreningslivet, och är aktiv i flera olika föreningar utanför politiken. Ett tryggt samhälle är ett samhälle där vi lär känna varandra och fattar beslut tillsammans, i det lilla och i det stora. Tillsammans håller vi de mörka och odemokratiska krafterna borta.

Tycker du också att jämlikhet och solidaritet är det finaste som finns? Då är just idag en passande dag för att bli medlem i Vänsterpartiet. Bli medlem här.