torsdag, maj 24, 2007

"Wow, vi har hittat en ny tomt..."

Igår kväll var jag på arbetsutskottsmöte i nämnden (Barn och skolnämnd Lund öster), ett ganska kort och effektivt möte. Arbetet i nämnden kretsar runt att lösa bristen på förskoleplatser, alltså på sikt bygga nya förskolor. Många förskoleprojekt är på gång och de närmaste åren satsas många miljoner på just detta. Men det räcker inte ändå. Därför får vi ofta detaljerade rapporter om hur långt de enskilda projekten har kommit. Igår gjorde tjänstemännen på förvaltningen en sådan presentation, och sa att de hade hittat några nya tomter som man undersökte möjligheten att bygga på. Då gick det ett sus genom församlingen av politiker. Alla log saligt och mumlade "wow, vi har hittat en ny tomt...!". Så, precis som jag har skrivit tidigare, om någon har en liten bit mark som passar för en förskola - hör av er!

Tidigare på dagen igår var jag på möte med kommunfullmäktiges demokratiberedning. Den stora diskussionen handlade om huruvida det ska visas film i kommunfullmäktiges regi. Jag är emot. Film får man se på sin fritid, jag sitter inte i kommunfullmäktige för att göra om hela alltet till en filmklubb!

I veckan var jag på skolkonferens på en av skolorna i Södra Sandby. Flera trevliga nyheter presenterades. Skolan hade fått sin gröna flagg av Skolverket, och den vajade stolt över skolan. Barnen har arbetat med hälsa och rörelse under en tid, och bland annat lärt sig dansa! Dessutom berättade rektorn att det verkade som att personalstyrkan på en av förskoleavdelningarna till hösten skulle bestå av tre män och en kvinna! Det är inte helt vanligt och väldigt glädjande!

För övrigt är en av de roligaste sakerna med att vara politiker att man får hem många intressanta skrifter. I förrgår fick jag en liten broschyr från svenskt näringsliv där de presenterade sin Företagsklimatsundersökning. Lund hamnade på 95:e plats (av 290 kommuner). Jag ska läsa hela skriften vid tillfälle. Lite pinsamt för Pajala tycker jag. Detta röda fäste hamnade så pass högt som på 276:e plats!