fredag, augusti 03, 2007

Upptäcksfärd i östra Lund, del 1: Revingeby

Idag har jag varit i Revingeby! Jag tog mitt sommarkort, Lunds kommuns cykelkarta (Revinge finns inte med som ortskarta på de andra kommunkartorna) och åkte buss ut på den skånska landsbygden. Jag har ett litet projekt såhär i slutet av sommaren att besöka de orter i östra Lund som ligger inom min Barn- och skolnämnds geografiska område.

Revingeby ligger 8 km nordöst om Södra Sandby (10 minuter med buss). Bussen går genom lövskog och fält, förbi hundpensionat och hästgårdar. I Revingeby bor 540 personer. Det är inte så mycket, och ja, Revingeby är helt enkelt inte så stort. Efter en timme hade jag sett det mesta: kyrkan, skolan (årskurs 1-5, 46 elever), en förskola (Reveljen, ca 30 barn), en ridskola, en brandstation och pizzerian (som öppnar kl. 16). Tyvärr var det sommarstängt på förskolan, jag hade velat knacka på och kolla läget. Det får bli en annan gång helt enkelt. Jag passade också på att ta en titt på de fält där det ska byggas ett tiotal nya villor i utkanten av byn (vilket gör att den tredje avdelningen på Reveljen börjar bli lite akut...). Kyrkan var liten och gullig. Man kan läsa mer om Revingeby på byaföreningens hemsida. Och ja, LKF har hyreslägenheter/radhus i Revingeby! Där kanske man kan bo efter studentkorridorseran...

Men Revinge är inte bara byn. På andra sidan den stora vägen till Södra Sandby ligger Räddningsverket och en av Statens räddningsskolor. Lite längre bort ligger Södra Skånes Regemente p7, där Nordic Battle Group som strider i Afghanistan utbildas och som har hela Revingefältet söder om Revinge som sitt övningsområde. På Revingehed finns också de berömda fritt kringsströvande korna, som efter många om och med fick myndigheternas tillstånd att fortsätta leva sina liv utan ligghallar med tak.

I nästa vecka bär det av på vidare upptäcksfärder! Torna Hällestad blir nog nästa stopp.

För övrigt har min dator lagt av. Efter fem års lång och trogen tjänst har den somnat in. Det var väntat men sorgen är ändå stor. Så därför sitter jag här med en ny Dell som min korridorare Björn direkt döpte till Silvermoon... Och den har Vista!

För övrigt intervjuades min svåger i Smålandsposten idag. Han har blivit en av Växjös skolor/förskolors jämställdhetspiloter. Heja!