lördag, april 26, 2008

Att prata så att alla förstår

Jag håller på att rensa inför en nära förestående flytt. I en av de eviga pappershögarna jag har på mitt skrivbord, nästan längst ner, hittade jag ett papper med anteckningar från en valdebatt jag var på 2006, anordnad av ungdomar i Veberöd. På pappret fanns en lång rad ord, nerklottrade under debattens gång. När jag läste igenom listan insåg jag varför jag skrivit ner dem - det var typiska politikerord, som jag var helt säker på att 15-åringarna som frågade ut oss inte förstod. (För övrigt kommer jag ihåg att jag varvade två Ung Vänster-sympare den kvällen. De hade palestinasjal).

Listan med ord (i urval):

verka för, stimulera, regionen, kommundelstiden, häromdagen, bibehåller, differentierat devalverat, separata, värdegrund, avsedda, upplåta, offentliga, enskild, initiativ, Kultur och Fritid, sanering, skyddsrond, anslag, budget, bedriva, inventarier, skrivelse, medborgarkontoret, långbänk, principiellt, kommunikationsmedel, social funktion, ställer oss positiva...

Kommentarer överflödiga.