torsdag, april 24, 2008

Kommunfullmäktige 24 april

Äntligen är jag igång och bloggar. Jag hade föreläsning till kl 18 idag, och mötet började ju 17. Så jag kom försent, och eftersom man inte kan gå in och byta av sin ersättare mitt i en dagordningspunkt fick jag vänta. Den första punkten på dagordningen var årsredovisning för 2007. Ett mastodontdokument, och det tråkigaste att behandla i KF av alla ärenden tycker jag. Det är bara pajkastning i talarstolen. "Se här så bra vi har gjort det här året" - "Äh, det där hade inte funnits om inte vi gjorde såhär bra förra mandatperioden". Ett viktigt dokument, men ack så tråkigt. Eftersom debatten om årsredovisningen tar fruktansvärt lång tid så jag har mest gått runt i två timmar och hängt i allmänhet, ätit mat, pratat med folk av olika färg och form.

Nu har vi avbrutit diskussionen om årsredovisningen för ett litet tag för att behandla inkommande interpellationer (skriftliga frågor till nämndsordföranden). Det gör vi alltid mellan 20.00 och 21.00. Dagens interpellation handlar om vindkraftverk, och en av sossarna frågar byggnadsnämndens ordförande om var man kan ha sådana. Han kan inte svara på den frågan utan hänvisar till kommande översiktsplan. Så det gav ju tyvärr inte så mycket. Som vanligt ska vissa ledamöter (just nu en kd) säga saker som inte har med debatten alls att göra... Härligt.