torsdag, november 27, 2008

Kommunfullmäktige 27 nov



När jag kommer in i fullmäktigesalen, har startat datorn och plockat fram handlingarna brukar jag känna ett visst lugn. Det är lite som att sätta sig på tåget upp till stockholm. Man vet att man ska sitta ner i flera timmar och att man inte kan göra så mycket annat än att liksom hänga med... Det är lite svårt att slappa och sova under kommunfullmäktige, men det går att göra en massa annat som är avstressande. Jag brukar använda tiden till att jobba undan saker. Det handlar mest om att svara på mejl, skriva mejl, boka in möten, fundera på dagordningar/strategier/annat och läsa tidningar. Helt enkelt jobba bort sådana småsaker som lätt stressar en. Just nu har jag ett antal mejl som väntar på att tas tag i, vilket ska göras när detta blogginlägg är skrivet. Jag måste även ta tag i läsandet av Luther (och eventuellt läsa inför seminariet imorgon, men just nu har jag lånat ut papperna till min kursare Lars som sitter och läser dessa fem platser till höger om mig).

Just nu har vi en inledande information från Lunds Energi om kraftvärmevärket i Örtofta. Eftersom jag inte förstår sånt så tänker jag inte skriva mer om det. Miljövänlig energi är bra och Örtofta sägs vara det (det ska användas för biogas tror jag). Första etappen kostar 1,85 miljarder och ska vara klar 2011, den andra etappen kostar 600 miljoner och är eventuellt klar 2015. Det hela är överklagat och miljööverdomstolen ska fatta beslut om några veckor.