onsdag, november 25, 2009

Kommunfullmäktige 25 november, Ungdomstinget



Nu har vi behandlat tre ärenden. Jag har varit uppe och pratat i alla tre. Det senaste var min motion om Ungdomstinget. Det visade sig bli en spännande debatt.

Motionen skrevs efter ett Stormöte där ungdomarna klart och tydligt, i topp på sin önskelista, sa att de ville ha mer inflytande i Lundapolitiken. Jag skrev en motion om att Ungdomstinget skulle bli remissinstans, så att ungdomarnas åsikter i de frågor de vill yttra sig kommer till nämnder och kommunfullmäktige. Ungdomarna tillfrågades inte, vi återremitterade från kommunstyrelsen och fick in Ungdomstingets åsikter.

Ungdomstinget var skeptiska till att just vara remissinstans, och såhär i efterhand står jag fortfarande för det jag sa då, men erkänner att det borde ha formulerats på ett annat sätt. På förra kommunfullmäktige förhandlade jag lite med sosseriet, och kom fram till ett ändringsyrkande. Att-satsen skulle istället lyda:

Att ge kultur- och fritidsnämnden i uppdrag att tillsammans med Ungdomstinget finna former för ökat samarbete mellan Ungdomstinget, politiker och förvaltningar.

Folkpartiet tyckte att det saknades respekt och underifrån-perspektiv, men tyckte, efter att sossarna varit uppe och nyanserat lite (jag var såklart för hård, det kan ju vara farligt att diskutera nya former!), att mötet skulle ajournera sig för att lägga in lite om just respekt. Vi enades under ajourneringen, jag, sossarna och fp att skriva till en rad om att arbetet "ska ta sin utgångpunkt i ungdomarnas engagemang". Fp gick ut och pratade med de andra, och kom tillbaka med en smälld ballong: vi återremitterar. Skickar tillbaka hela förslaget för att harva runt ett par varv till...

Det hela var på ett absurt sätt mycket underhållande. Jag fick ett par klappar på armen och ett "det blir bra sen, Hanna". Jahapp. Det är kul nästan jämt, en form av avancerat nöjesliv.

För övrigt undrar jag vad poängen med Sydsvenskans lundablogg är. Det skrivs ju bara en rad per inlägg...