söndag, juli 01, 2012

Till Almedalen!

Ikväll åker jag till Almedalsveckan i Visby, den årliga träffen för politiker, journalister, föreningar och företag. I år är det 1800 programpunkter, främst seminarier och debatter om allt mellan himmel och jord. Det är min andra Almedalsvecka. Förra året tältade vi, efter att ha kommit på att det vore kul att åka iväg ganska sent. I år har i uppgraderat oss till campingstuga 2 kilometer norr om Visbys innerstad. Lite mer regnsäkert, helt enkelt.

Jag åker till Almedalen helt privat. Lunds kommun lägger 450 000 kronor på att delta på Almedalen: 300 000 för att vara med i "Öresundshuset" och hålla seminarier, och 150 000 för resor och boende för 7 politiker och ett par tjänstemän. Vänsterpartiet har två år i rad reserverat sig mot kommunens deltagande. Pengarna kan användas på så många bättre sätt! Jag har valt att inte ingå i kommunens delegation, både för att det kostar kommunen alldeles för mycket pengar (nästan en halv miljon!) och för att det inte har funnits några riktlinjer för vad betalt boende och resa innebär för kommunens politiker - vad vi förväntas göra (eller inte göra).

Nu ser jag fram emot en veckas politisk semester! Ledighet utan krav, och dagar fyllda av intressanta seminarier och debatter, nya kunskaper, möjlighet att träffa vänner som också är på plats - och såklart, det främsta målet: att inte betala någonting för varken frukost, lunch eller middag under hela veckan!