torsdag, mars 27, 2008

Kommunfullmäktige, mars - del 3: Fotboll och vård/omsorg

Det går så snabbt med voteringsmaskinen att jag knappt hinner blogga. Tidigare hann man skriva nästan ett helt inlägg under tiden vi voterade manuellet och rösterna räknades ihop. Vi har avgjort två ärenden till nu. Ett om Klostergårdens idrottsmöjligheter och ett om Plan för stöd, service och omvårdnad.

På Klostergården byggs just nu en arena. Den är nästan klar, de hade taklagsfest i vintras. På grund av arenan och den sammankopplade ishallen (som vi röstade emot, vi ville ha ishallen men inte arenan), kommer ett par fotbollsplaner att försvinna, samt klubbhus och läktare. Nya planer, läktare och klubbhus ska anläggas på annat ställe i samma område, och detta beslutade vi nu. Den första etappen är en investering på 39 miljoner kronor, och innehåller just matchplan, omklädningsrum och klubbhus för Lunds BK . Matchplanen ska byggas så att den uppfyller kraven för spel i Superettan. Lunds BK:s herrar spelar idag i division 2 södra och ligger i dagsläget på nionde plats. Jag hittar inte vilken division damerna spelar, så om någon vill upplysa mig om detta vore jag glad! Att planen byggs i enlighet med reglerna för Superettan känns som en bra ambition för Lunds BK, hoppas att de snart tar sig upp dit!

Det andra ärendet vi har avgjort var Plan för stöd, service och omvårdnad. Jag måste erkänna att jag inte har så bra koll på den, har inte hunnit läsa så noga. Vi beslutade att minoritets-återremittera den, vilket betyder att en minoritet i kommunfullmäktige (vi i v s och mp) kan besluta att skicka tillbaka frågan till tjänstemännen för att utreda lite till. Vi får alltså tillbaka ärendet (vilket ju är bra, då hinner jag läsa lite noggrannare och blogga bättre).