torsdag, december 13, 2007

Lucia-kommunfullmäktige, del 1

Luciakvällen tillbringas på kommunfullmäktige. Jag vill påpeka att jag gör mitt för att höja luciastämningen genom att ha glitter i håret (tyvärr kan jag inte ge bildbevis eftersom jag ännu inte har klurat ut hur man gör för att föra över bilderna från mobilen till datorn).

Kommunfullmäktige rivstartar. Vi har 30 ärenden på dagordningen, och de första minuterna av mötet har vi avklarat 6 (små okontroversiella) ärenden. Sedan kom vi in på dagens detaljplaneärende, och då äntrar byggnadsnämndens moderata ordförande talarstolen. Han brukar tala länge, men höll sig till två minuter... Fantastiskt. (Men sedan blev det lite längre prat). Detaljplanen rör området "Östra Torn 26:15", vilket på riktigt språk betyder området längst ut på Östra Torn, vid Utmarksvägen (som ju precis som namnet säger markerar var Lunds utmarker började - antar jag). 285 bostäder ska det bli, några villor, en hel del lägenheter, och studentbostäder. Dessutom en förskola/kombiskola. Precis i närheten ligger Tusenårslunden, en lund med ekskog som planterades till Lunds tusenårsjubileum (jag ska genast googla för att ta reda på vilket år det var). Samtliga talare har yrkat bifall hittills, vilket även vi kommer att göras. Precis förbi området går buss 166 till Sandby, vilket gör att det tar cirka tio minuter att ta sig till stan från bostaden, även om det känns som om detta ligger långt från Lunds centrum.
En av moderaterna, som yrkade bifall, ifrågasatte planens skrivningar om ekarna i tusenårslunden. Det står skrivet att de ska stå 15 meter ifrån varandra, vilket moderaten tycker är för tätt för att vara en "lund" inte en "skog". Vi noterar detta.