lördag, december 22, 2007

Radiodebatt om religiösa ceremonier i skolan, en gång till

Idag var det dags att radiodebattera igen, om samma ämne: vår motion om religiösa ceremonier i skola. Denna gång var arenan Lunds kristna ekumeniska närradio. Sändningen skedde från Pingstkyrkans secondhandbutik, mitt bland lördagsförmiddagsshopping. Radiofolket ville gärna ha en debatt om bakgrunden till ställningstagandet, alltså en mer ideologisk debatt. Det blev ett intressant samtal, även om den här prästen inte var lika "allmänhumanistiskt snäll" som den präst jag diskuterade med i torsdags. Jag tryckte på att skolans verksamhet måste ske i sådana former att eleverna har goda möjligheter att ställa frågor och ifrågasätta, vilket är svårt att göra på en skolavslutning. Jag höll med om att etik och diskussioner om livsåskådning och livet i stort är viktigt i skolan och att dessa diskussioner ibland kan ske med exempelvis en inbjuden präst. Diskussionen vid fikat efter radiosändningen var också mycket intressant, där vi bland annat pratade om "fenomenet" att fler och fler svenskar (mer eller mindre eller inte alls kristna) konverterar (eller "reverterar" beroende på hur man ser det) till islam.

Tyvärr verkar inte kyrkans närradiosändningar gå att höra på nätet.

För övrigt undrar jag vad som rör sig i Fredrik Reinfeldts huvud dessa dagar. Kanske något i stil med detta.
"Hmm... Jag känner mig lite deppig av de här opinionssiffrorna, vi
ligger fasligt dåligt till. Vi måste göra något för att vända siffrorna.
Något som går hem i stugorna. En julklapp till folket. Ah, jag vet! Vi sänker
sjukpenningen för långtidssjukskrivna! Nu kommer äntligen siffrorna att öka
igen."