måndag, december 10, 2007

Möte med ärkebiskopen

Dagen idag har varit väldigt ... religiös. I eftermiddags intervjuade jag en vän om hennes gudssyn, vilket blev ett mycket intressant samtal som jag hoppas fortsätta en annan gång. Intervjun gjordes för ett seminarium imorgon. Kvällen spenderades på studentprästernas "söndagskväll i kryptan". Syftet var att lyssna på ärkebiskop Anders Wejryd prata om ämnet "religionerna i dagens samhälle". Självklart infinner jag mig när det är ett sådant tema! Det var första gången jag lyssnade på den relativt nya ärkebiskopen, men tyvärr var det inte så bra som jag hade förväntat mig. Det var lite svårt att följa Wejryds röda tråd, även om en del saker han sa var tänkvärda (bland annat om risken att samhället inte får insyn i en religion som är privatiserad, och därmed inte kan "kontrollera" den). Efter den lilla gudstjänsten blev jag hejad på en av en man som kände igen mig från valstugan i höstas, och vi pratade lite om vänstern och religionen, ett mycket intressant ämne... På fikat efteråt gav ärkebiskopen ett mycket lågmält och ödmjukt intryck och pratade bland annat om religionsdialoger.

På torsdag kommer (återigen) vår motion om "religionsfrihet i Lunds skolor" upp på dagordningen. Kanske hinner vi med denna på detta möte (motionen är ärende 18 av 30...).

För övrigt är Alumas väggalmanacka för 2008 otroligt vacker. Köp den! (om det finns några kvar...)