onsdag, februari 17, 2010

Dagens ord: Grönstruktur



Det kommunpolitiska språket innehåller en hel del speciella ord. Jag gjorde för längesedan en ordlista att ha på bloggan, ni ser den en bit ner till vänster, som förhoppningsvis underlättar för läsarna. Vissa ord är roligare än andra, och idag blev jag påmind om ett av mina favoritord: Grönstruktur. Det var Anna (mp) som använde det, helt oprovocerad, i en mening. Det är fascinerande. Anna satt ett år i kommunfullmäktige (bredvid mig) och har inte varit särskilt kommunpolitiskt aktiv de senaste tre åren. Ändå finns detta fantastiska ord kvar i hennes ordförråd. Grönstruktur.

Grönstruktur är ett lite finare, mer tekniskt ord för träd. Och buskar, blommor och gräsmattor. Men mest träd. Begreppet är användbart när man vill analysera hur mycket växtlighet det finns i ett område eller en plan för ett kommande bostadsområde. Finns det för lite träd säger man att "grönstrukturen är dålig". På samma sätt innebär uttalandet "grönstrukturen måste förbättras" att fler träd eller buskar bör planteras. "Grönstrukturen är eftersatt" innebär således att träd och buskar är dåligt beskurna. För er som är extra intresserade av grönstruktur finns en hel plan att gotta ner sig i: Grönstruktur- och naturvårdsprogram.

Under författandet av detta inlägg surfade jag in på kommunens hemsida - och döm av min förvåning när den helt plötsligt har fått ny layout! Morgondagens projekt får bli att kolla in detta, hemsidor och IT är ofta inte Lunds kommuns starkaste gren... Det bådar inte gott när jag inte kunde hitta ovan nämnda program för att länka till det.