torsdag, februari 25, 2010

kommunfullmäktige 25/2 - cyklar, Simrishamnsbanan, Kastrup



Vi är inne i ett stim av ärenden som rör infrastruktur.

Först ett medborgarförslag om gatubeläggning, läs: gatsten. En medborgare påpekade dels avsaknaden av en sammanhängande cykelbana genom centrum, dels att det måste till annan gatubeläggning för att förbättra framkomligheten för cyklister. Framförallt den andra frågan är intressant, eftersom det handlar om en av de stora politiska debatterna i Lund (iallafall uppblossande då och då): gatstenen. Jag hade för längesedan ett inlägg på bloggen om detta, som jag står fast vid. Tekniska nämnden svarade lite flummigt att man stödjer förslaget men inte gillar asfalt, och att cykelbanor, framförallt frågan om Lilla Fiskargatan, utreds i den så kallade Centrumutredningen. Dessutom tycker man inte att frågan berör barn!

Vi tillsammans med (dv) yrkade att tekniska nämnden ska ges i uppdrag att utreda ett sammanhängande cykelstråk genom centrum (öst-västlig riktning - från Ideon till Nova, typ) och att förbättra underlaget för just cyklister. Vi nämner dock inte asfalt som den enda lösningen, det finns mycket annat. Borgarna avslog våra förslag, men jag hoppas att frågan om gatubeläggningen kan bli en liten valfråga.

Sedan diskuterade vi Simrishamnsbanan, en järnvägslinje rakt över Skåne från Malmö, via Staffanstorp och Dalby till Simrishamn. Det är just sträckningen via Dalby som gör den väldigt intressant för Lunds kommun, då det skulle möjliggöra en förbättring av pendlingen mellan Lunds östra delar och Malmö. Tyvärr vill inte regeringen ge tillräckligt mycket pengar till fler järnvägar, och istället fick vi en ny motorvägsavfart - fruktansvärt onödigt.

Den tredje infrastrukturella diskussionen handlade om Kastrup. Miljöpartiet frågade kommunstyrelsen om de kommer ge ekonomiska bidrag till Kastrup, vilket Lunds kommun inte ännu har gjort. Svaret blev att Lunds kommun har stoppat ett förslag om att ge pengar (ett par hundra tusen), men att region Skåne bidrar med ekonomiskt stöd. En kort diskussion om flyget kontra järnvägen följde.