lördag, oktober 20, 2007

En annan värld är möjlig!

Idag har jag varit på Skåne Social Forum nästan hela dagen. Det var mycket folk, vilket var riktigt roligt att se med tanke på den mycket skrala ekonomi som forumet har. Mediarapporteringen inför forumet har dessutom varit bra. Mest stod jag vid bokbordet och pratat med folk, partikamrater såväl som andra som var allmänt vänsterintresserade. Det blev inte så många föredrag för min del, tyvärr. Jag hann bara med att se en film om kampen för det danska ungdomshuset. Jag var på en av de stora demonstrationerna i Köpenhamn i våras, men har annars fått en ganska negativ bild av Ungdomshuset-kampen. Så jag tänkte att jag skulle se filmen, med det ironiska namnet "500 stenkastande autonome voldspsykopater fra helvetet". De två huvudpersonerna, två aktivister som arbetat med och varit aktivister i Ungdomshuset i många år, pratade om sin syn på huset och kampen runt omkring det. Jag kände igen mig i mycket av det de sa (vilket förvånade mig eftersom det är allmänt känt jag inte har stora tankar om anarkister), främst när de pratade om att bygga upp en verksamhet och jobba dygnet runt med denna i många års tid. De berättade hur Ungdomshuset efter ett tag dränerat dem på kraft och att de kände att det enda de ville göra var att flytta och börja om på ny kula någon annanstans. När man själv helt enkelt har blivit ett med organisationen. Dessutom var de intervjuer som handlade om anarkistisk ideologi intressanta. Men jag står fortfarande för det som jag skrev för ett tag sedan.

Imorgon ska jag vara på forumet hela dagen igen. Mina planer på att bli helt klar med min del av grupparbetet i religionsvetenskap den här helgen, ser inte ut att gå i lås. Det får bli måndagförmiddag istället.