tisdag, oktober 30, 2007

Grand Hotel, återigen

I förra veckan hade jag återigen på seminarium på Grand Hotel i Lund, för andra gången i mitt liv. Även den här gången var Lunds Energi värd för arrangemanget, det var det tredje seminariet i deras 100-års-firande. Förra gången var temat "den gröna energin", nu handlade det om energin och välfärden. Jag är pinsamt dålig på energi-frågor. Jag fattar ingenting när man börjar prata om kilowatt-timmar och annat obegripligt. Om det finns någon naturvetare där ute som vill ge mig en lektion vore det mycket välkommet. Eftermiddagen på Grand inleddes med en lunchbuffé (ja, jag måste skaffa mig en mobil med kamera för att föreviga dessa tillfällen). Jag satt bredvid en av moderaternas äldre fullmäktigeledamöter, och pratade om religion och kyrkan (han tyckte KG Hammar var för röd). På seminaret, där för övrigt antalet kvinnor uppgick till hela 7 stycken av 67 deltagare!, presenterades sedan olika verksamheter som får energi från Lunds energikoncern, universitetssjukhusen och läkemedelsindustrin bland annat, samt att nivån av partiklar i luften har minskat... Badtunnor utmålades som mycket energikrävande och därmed onödiga, privat vedeldning är dåligt för luftmiljön - föreläsaren påpekade att Maud Olofsson berömda badtunna, som hela alliansen badade i (och som var vedeldad!), därmed är ett miljöproblem. Centerpartiets starka man (för dagen klädd i rosa och turkos) skruvade på sig...

Ja, det är faktiskt lite skumt att kommunen, i form av Lunds energi, betalar massor med pengar för att ha seminarier på Grand Hotel.

För övrigt har jag en ny favorit-sida. Jag har surfat runt flera gånger och skrivit en lång önskelista.