fredag, oktober 12, 2007

Torna Hällestad revisited

(bloggens hundrade inlägg!)

Idag har jag och min partikamrat Nilla, ledamot av byggnadsnämnden, varit på besök i Torna Hällestad. Vi åkte dit för att träffa en av de personer som bor granne med ett av byns utbyggnadsområden, precis intill "Kaninlandet". Kaninlandet är, som namnet berättar, ett fält där det finns många kaniner. Det är sedan tidigare fredat av kommunen och kommer inte att bebyggas. Nu vill dock privata intressen i byn bygga ett antal radhus precis intill Kaninlandet. Vi och miljöpartiet har protesterat mot detta eftersom det dels ger en ny vy av byn när man kommer på den stora infartsvägen mot Dalby, som skulle förstöra bilden av "byn på åsen". Dessutom har marken där det ska byggas ett stort biologiskt intresse med bin och annat. Det kommer att byggas på andra ställen i byn också, som är mer passande. Totalt planeras minst ett tjugotal nya villor i Torna Hällestad. Det finns en idé om att starta upp en fjärde förskoleavdelning på skolan i byn, och blir dessa nya hus av så kommer den avdelningen verkligen att behövas! Efter jul kommer skolan att återinvigas efter att ha byggts om, och jag hoppas att jag får komma på invigningen! Jag traskade runt i Torna Hällestad ett par timmar i somras, och det var trevligt att se byn i höstskrud, den här gången med en mycket kunnig guide!

För övrigt fick Al Gore Nobels fredspris. Det var oväntat, men ändå inte. Jag är lite skeptisk, men det är ju bra att han ska ge bort pengarna till den amerikanska miljörörelsen!