måndag, oktober 15, 2007

Vita käppens dag

Idag på lunchen gick jag en promenad genom centrala Lund med Edit från Synskadades riksförbund. Som ni förstår var det inte en vanlig promenad, utan jag gick med ögonbindel och med en vit käpp i handen, och med ett nästan krampaktigt tag om Edits arm. Framför oss gick (tror jag, jag såg ju inget) Börje från centern med Lars från SRF. Det var en mycket trevlig och intressant promenad (Edit tyckte jag var mycket bra på att svänga med käppen, hon såg nämligen lite). Vi kryssade mellan gatupratare (skyltar utanför restauranger och affärer), lyssnade efter pipande ljud vid övergångsställen och försökte känna var trottoaren slutar och gatan börjar. Dessutom åkte vi buss en liten bit. Vi kommer fram till att det finns flera saker vi måste jobba med vad gäller en mer tillgänglig stadsmiljö för synskadade:
  • Kanter som markerar övergången mellan gata och trottoar
  • Bort med "gatupratarna" som man lätt snubblar över om man inte ser dem
  • Alla bussar måste berätta vilket nummer de har, genom utrop vid busshållsplatsen.

Ovanstående ska jag ta med mig till kommunalpolitiska gruppmötet ikväll, och diskutera hur vi ska jobba vidare med det. Vi fick med oss en informationsmapp som jag ska titta igenom, det finns säkert många fler saker man kan förbättra. Sedan blev det lite fika och mingel. En mycket lärorik lunchpromenad!

För övrigt lyssnade jag precis på Jan Björklund på radions P1. Det är inte bra för min hälsa att lyssna på honom. Han pratade om religiösa friskolor. De har putsat lite på skollagen, vilket ju såklart inte löser några problem. Den enda hållbara lösningen för att garantera en skola där barn med olika bakgrunder träffas är en offentligt styrd och finansierad skola. Björklund skilde på begreppen "religiösa inslag" och "konfessionella inslag" och menade att skolan ska innehålla religiösa inslag. Han tyckte bland annat att det var trams att inte tillåta skolavslutningar i kyrkan. Jag tycker att hela Jan Björklund är trams (eller iallafall hans åsikter...).