söndag, november 18, 2007

barndomsnostalgi om sopsortering

"I allt som rör sig, lyser eller låter - finns ett batteri som ska lämnas åter". Reklamjingeln för sopsortering flyttar mig tillbaka ett antal år till de där sommarmorgnarna då man satt klistrad framför tv:n och hejade på Morgan och Lasse när de pantade burkar på tid. "Ingenting försvinner - allt finns kvar!" löd den ytterst pedagogiska avslutningsramsan, och jag formades till att bli en mycket sopsorteringsmedveten människa (jag var självklart med i Tippen-klubben och jagade autografer en sommardag på lokala folkets park). Denna minnesbild, tillsammans med ett halvt avsnitt av favoriten Fem myror (det handlade om bokstaven Y och att man ska vara tyst på biblioteket) och statsvetaren som på Aktuellt kallade regeringen för "ett knattelag som inte har lärt sig reglerna och istället bara springer fram och tillbaka" - gjorde verkligen min söndag till en mycket bra dag. Pedagogiska barnprogram och regeringskritiska statsvetare - kan det bli bättre?

Nu ska jag återvända till mini-uppsatsen om religionsfrihet.