lördag, september 01, 2007

Bättre sent än aldrig, augusti-kommunfullmäktige, del 1

Kära läsare,
det blev inget bloggat från kommunfullmäktige i torsdags, på grund av tekniken. Men jag skrev ändå, i word. Offlinebloggande. Så nu blir det kopiera-klistra in, så att ni som också tycker att kommunpolitik är en avancerad form av nöjesliv får er månatliga kommunfullmäktige-dos.

"Jag hatar teknik… Stadshallsnätverket funkar inte, och en av talarstolarnas mikrofoner har lagt av. Vid närmare undersökning var det webb-tv-folket som sabbat nätverket, men de lovade att det skulle funka igen på nästa sammanträde. Så det blir att blogga offline, i word och uppdatera senare. Dessutom är det svinkallt i fullmäktigesalen.

Grönstruktur och naturvård är dagens första dagordningspunkt. Det finns en plan för alla projekt som har med träd och gräs och sånt att göra under de kommande två åren. Vi ville ha bort tanken om att träd ska kunna sponsras, och istället skriva in att vårdträd är en trevlig idé. Ja, ni vet hur det här med träd fungerar nu, eller hur? Vi, jag, är på väg in med en motion till kommunfullmäktige om att folket ska bjudas in när det planteras träd. Jag ser framför mig en förskolegrupp som dansar runt ett träd, eller sjunger en sång för det, och kramar trädet varje gång de går förbi just ”sitt” träd. Det låter väl bra och gulligt, eller hur? Sådana vårdträd hade förmodligen ökat kunskapen och intresset för det gröna i Lund.

I minglet innan mötet började berättade att sosse-Helen att hon har gått och blivit småföretagare, skaffat F-skattesedel och allt. Det är väl lite Mona Sahlin över det, eller hur Helen?"