onsdag, september 19, 2007

Två pärmar med kommunala handlingar

Nu har vi diskuterat vår religionsmotion i min skolnämnd. Som väntat blev den avslagen (se vår reservation nedan), men det var en intressant diskussion. Jag gick ut lite lugnt med att säga att vi inte är emot kyrkorna och att skolavslutningarna visst ska vara fina, men att det är problematiskt med religiösa ceremonier, såsom bön, trosbekännelse, predikan, textläsning och välsignelse. Borgarna verkade inte riktigt förstå, de pratade fortfarande om att skolavslutningarna ska vara fina och traditionella, medan förvaltningen sa att det finns vissa problem och att frågan borde kunna belysas mer (så det ska vi se till), och miljöpartisten tyckte att jag var hård och röstade med borgarna. Den folkpartistiska ordföranden log och konstaterade att det kommer att bli en intressant diskussion när motionen kommer till fullmäktige, och det håller jag verkligen med om. Religion och politik i skön förening.

Annars ser vi återigen hur borgarnas nedskärningar slår på verksamheten. Hittills har förvaltningen fått två procent mindre de senaste två budgetarna jämfört med vad våra budgetar hade gett. Förvaltningen skriver nu i delårsbokslutet att vissa förskolegrupper "har stora svårigheter att bedriva verksamhet inom tilldelade medel". Det betyder att borgarnas skattesäkningar gör att det går för lite pengar till skolan. Men vi är bra på ekologisk mat och att införskaffa gröna flaggor och andra utmärkelser. Det är ju trevligt. Någon gång snart kommer den nya organisationen med direkt skolpeng att slutbehandlas i KF. Än så länge är det ingen som vet hur det kommer att påverka skolornas verksamhet, och det känns väldigt underligt att inte alls veta hur nästa års budget kommer att se ut.

Nu har jag fyllt två pärmar med handlingar från nämnden, redan i år. Hur ska jag förvara alla dessa papper? Jag behöver mer yta...