tisdag, september 25, 2007

På besök i verkligheten

Det har inte blivit så mycket skrivet den senaste tiden. I torsdags var jag på besök på Hagalundsskolan i Dalby, ett besök i verkligheten alltså. En av rektorerna visade mig runt och berättade om skolans tematiska undervisningsform. Biblioteket och slöjdsalen är skolans hjärtan. Hagalund ska byggas om helt och hållet, ett projekt i storleksordningen 100 miljoner och som förhoppningsvis är klart 2010. Det ska bli spännande att se. I Hagalunds ansvarsområde finns också Torna Hällestads skola, som också har blivit ombyggd. Det projektet ska vara klart till terminsstarten till våren. Just nu håller skolgården på att anläggas. Hoppas att jag får komma på invigning... Skolkonferensen var lite orolig för hur de små skolorna (Torna Hällestad och Revinge) finansieras. De går inte runt på sina skolpengar (ett antal tusenlapppar per elev) utan måste få extra bidrag från nämnden. Det ska bli intressant att se hur detta blir när den direkta skolpengen är genomförd.
I eftermiddag ska jag återigen till Dalby, den här gången för att gå på skolkonferens på Nyvångskolan (man brukar få gott fika där). Kanske kommer det en rapport om det senare.

För övrigt var jag och tränade spinning med Lisett igår. Det var jobbigt.