söndag, september 16, 2007

"...och så går de in och leker friskola ett tag, tills det inte är kul längre..."

Enough to make you crazy if you let it.

Ett år efter valet. Moderaternas siffror har nått ännu en bottennivå sedan valet, hörde jag på p1 i morse. Tyvärr är vänsterpartiets ganska låga också, så man får glädja sig åt att de röd/gröna har bra siffror tillsammans. I helgen var det kommundagar i partidistriktet här i Skåne. Vår enda skånska v-riksdagsledamot började med att konstatera att borgarna har genomfört 8 av 10 vallöften på ett år, vilket man väl får säga är handlingskraftigt. Hon visade även siffror på att en person som tjänar 16 000 i månaden har fått 245 kronor mer i plånboken per månad, medan den som tjänar 50 000 kronor har fått 830 kronor mer. Gött.

Vi pratade bostadspolitik. Kommunerna måste inte längre ha ett allmännyttigt bostadsbestånd, och flera kommuner tävlar nu om vem som kan sälja ut mest och snabbast. Borgarna vill gör lagändring som gör det möjligt att ombilda hyresrätter till bostadsrätter om hälften av de boende är för, och inte som idag om två tredjedelar stödjer det. Kommunernas (d.v.s. vårt gemensamma) kapital blir privat kapital. Dumt. Malmöpolitikerna kunde glädja oss med att berätta att de kommer att starta en kommunal bostadsförmedling nästa år. Vi andra, vi som lever och andas i borgerliga kommuner och är lite ledsna över det, får helt enkelt glädjas åt Malmö.

Vi pratade skolpolitik. Den svenska skolan förlorar sin likvärdighet i och med den ökande andelen privatskolor. I Göteborg är 20 av 25 gymnasieskolor privata. Dåligt. Företaget Vittra, som driver skolor överallt i landet, gick med 26 miljoner i vinst 2006. Skattepengar blir privat kapital. Heja. Man ska inte kunna gå in och leka friskola för att sedan sluta leka när det inte är kul längre, och då låta kommunen ta hand om eleverna igen. Gymnasieskolorna borde även i fortsättningen få ha elevmajoritet i styrelsen, för att eleverna ska få riktig makt över sin skolgång. Yrkeseleverna behöver också läsa engelska och historia, och man kan inte fatta livsavgörande belsut som 15-åring. Och så behöver vi en sammanhållen lärarutbildning, vi är alla lärare oavsett om vi jobbar med treåringar eller sjuttonåringar.

Och glöm inte att kunskap är makt.