torsdag, september 13, 2007

Live från kommunfullmäktige 30 augusti, del 2

Motorväg för cyklar!
Dagens andra ärende (sd-motionen blev avslagen efter principen "sd mot världen"), handlar om gång- och cykelbanor. Detta är en stor fråga i Lund, med alla våra cyklister och gångtrafikanter. Många gånger är det en enda röra på dessa cyklister och gångtrafikanter. Folk går och cyklar huller om buller, med stor olycksrisk som följd. Demokratisk vänster vill att gångdelen och cykeldelen ska vara separerade, inte bara med ett streck utan med en kant, så att gångbanan ligger lite högre upp än cykelbanan. Detta gör att det blir väldigt tydligt vem som ska befinna sig var. Dessutom kommer cyklarna fram fortare vilket förhoppningsvis främjar cyklandet. Jag tänker på Tunavägen som jag ofta cyklar, där man kommer i hög fart och ofta får plinga bort de gående så att de håller sig på sin del av banan. Jag tycker att motionen låter som en bra idé och röstar för. Det betyder dock inte att vi ska bygga om utan bara tänka på detta när vi bygger nytt.

(Kd tycker att det är viktigt att cykelbanorna går dit man vill.)

Votering avklarad: Motionen blev avslagen.

För övrigt tyckte folkpartisten jag sprang på i dörren till fikarummet här att min kopp med partiloggan ("flergångsmugg") var snygg. Snubben som står för fikaserveringen hade ett halsband av godis (ni vet ett sånt man hade med godisbitar i olika färger), som en del av ett vad. Lite kul.