fredag, september 28, 2007

Svenskt Näringsliv i min brevlåda

När jag kom hem idag såg jag ett stort kuvert som stack fram ur min brevlåda. Loggan längst ut gick inte att ta miste på - den röda och gula vingen som representerar Svenskt Näringsliv. Arbetsgivarorganisationen vill att jag ska ta lite av min dyrbara tid för att besvara deras "Enkät om företagsklimatet i Lund".

Nu vill vi veta vad du anser om företagsklimatet i din kommun och hur det kan bli bättre.

Jag ska svara på vad jag anser om allmänhetens attityder till företagande, skolans attityder, kommunens service och om jag känner någon lokal företagare som jag brukar diskutera företagsklimat och samhällsfrågor med. Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag svara eller ska jag slänga den? Kan man svara på ett vänster-sätt? Hur gör man för att motarbeta enkätens syfte? Jag har ingen aning om attityden till företagande i min kommun (den är nog för bra) och jag känner inga företagare. Men jag vet att Lunds borgerliga majoritet hellre sänker skatten än satsar på att bygga ett nytt och modernt badhus. Hellre sänker skatten än ger tillräckliga resurser för att minska grupperna i förskolan. Hellre satsar på fribyggartomter än hyresrätter.

Vad krävs för att företagen ska kunna anställa fler medarbetare? (Flera svar möjliga!): A. Tillgång till kompetent arbetskraft B. Sänkta arbetsgivaravgifter C. Tillgång till riskkapital D. Sänkta skatter E. Ökad erfterfrågan F. Flexiblare anställningsregler

Jag tror faktiskt att jag slänger enkäten.