söndag, juni 17, 2007

Eftersnack och eftertanke

Det värsta med den obefintliga skoldebatten, för mer än ett dygn sedan nu, var de tomma platserna i fullmäktigesalen. Som på ett givet kommando (enligt ryktet var det ett givet kommando, och samma rykte säger att upprorsledaren var en folkpartist) reste sig hälften av de borgerliga ledamöterna upp och lämnade salen när en sosse ställde sig i talarstolen. Otroligt barnsligt.

Sydsvenskan klagade på att debatten tog lång tid, och påpekade att budgetdebatten bara tog en tiondels så lång tid i Eslöv och en femtedel så lång tid i Malmö. Det är väl bara att konstatera att oppositionen i dessa två städer inte är lika vass som den i Lund. Vad jag har förstått ville moderaterna ha skattesänkning i Malmö utan att ens lägga fram ett finansierat förslag. Demokrati tar tid, helt enkelt. (Men visst, vissa anföranden är kanske lite väl långa...).

I kommentarerna till Sydsvenskans artikel kunde man utläsa att medborgarna tror att vi debatterar timme efter timme för att tjäna stora pengar. Detta är självklart inte sant, och det kände jag mig så illa tvungen att påpeka. Jag "tjänade" 800 kronor på hela budgetmötet. Det är ungefär 40 kronor i timmen. Och det stämmer inte heller helt och hållet. Vi får bara arvode de första fem timmarna, sedan "jobbar" vi "gratis". Jag hade alltså kunnat gå hem vid lunch FÖRSTA dagen, om det bara handlade om pengarna. Men det gör det ju inte, utan jag stannade självklart och förde fram den politik som medlemmarna och väljarna givit mig i uppdrag att
framföra.

Det är det demokrati handlar om.

För övrigt rekommenderar jag varmt sista spåret på The Arks senaste skiva. Något av det vackraste jag har hört.