torsdag, juni 14, 2007

Kommunfullmäktige, del 4, torsdag 17.10

"Borgarnas budget är kanske inte som en rusande buffelhjord, utan mer som ett envist lämmeltåg som sjunger marknadens lov" - sosse i allmänpolitiska debatten. Jag såg direkt ett sjungande lämmeltåg framför mig.

Budget: Allmänpolitisk debatt
Då var vi igång med budgeten, en timme försenade. Diskussionerna inleds med att samtliga nio partier får hålla ett inledningsanförande på cirka en kvart. Vissa är intressanta, andra är otroligt dryga och tråkiga. Sossarnas, vårt och miljöpartiets var bra. Vi har ju konkreta förändringar i våra budgetförslag att peka på. Saker vi är överens om är till exempel ombyggnad av badhuset, demokratisatsningar, mer pengar till modersmålsundervisningen och komvux.

De borgerliga anförandena var mest blaj och flum och fina ord. Allt är så gulligt och fint och puttinuttigt. Ord som nämndes var fräscht, inspirerande, stoj och stim, som på den gamla goda tiden (med syftning på torghandeln på Mårtenstorget), hållbar utveckling. Någon pratade med glittrande ögon om den hisnande framtiden, och om hur dagens barn blir morgondagens medborgare. En borgare inledde med orden Vi älskar Lund! Suck. Vi fick också veta att det finns 17 personer i Lund som fyller 100 år i år. Vad det har med budgeten att göra vet jag inte riktigt. Kanske ska vi budgetera för en blomsterbukett var till dem.

Vänsterpartiets budget har jag berört flera gånger här de senaste veckorna. Vår representant påpekade att borgarnas budget går med minus 16,5 miljoner kronor. Det betyder att vi måste låna till driften, vilket är mycket dåligt. Att låna till investeringar är ok, men inte till drift. Vår budget utgår från en ÅTERSTÄLLD skattesats, till 2006 års nivå. På det sättet kan vi göra flera offensiva satsningar som förbättrar lundabornas välfärd.

För övrigt är jag lite trött, jag behövde färgsätta lite för att bli pigg. Tanten som sitter ett par stolar från mig sover (men snarkar inte tack och lov). För övrigt är mina bänkgrannars bord mycket mer välstädade än mitt. Mitt är överbelamrat med kaffemugg, godispapper, handlingar och annat. Min granne till höger har sina papper i snygga högar. För övrigt var kexen jag hade med mig veganska. Det var bra för då kunde jag bjuda Anna.