torsdag, juni 14, 2007

Kommunfullmäktige, del 6, torsdag 21.00

Vision för Lunds kommun
Lunds kommun har en vision. "Idéernas Lund!" heter den, och har ledorden "mångfald - dialog, engagemang - framtidstro". Miljöpartiet är det enda parti som inte gillar visionen och som har ett eget förslag. Vad gör du i din vardag för att uppnå Lunds kommuns vision?

Nu, klockan 21.00, har vi lämnat den stundtals intressanta allmänpolitiska debatten och ska börja diskutera budgeten på riktigt. Äntligen. Så dags nu när det är max en och en halv timme kvar av den här dagens möte. Jag har alltså suttit på möte cirka tio timmar. Många koppar (gratis) kaffe har det blivit.

Förutom att lyssna på debatten, småprata med folk och dricka kaffe, har jag idag skummat igenom de tidningar som låg på min plats när jag kom hit. Det var 1) tidningen "Öi Analys" från Öresundsinsitutet där det fanns en intressant artikel om det nya partiet "Ny Alliance" i Danmark 2) programmet för konferensen "Univer-city", ett möte mellan forskare från Europas gamla universitetstäder som äger rum här i Lund i dagarna och 3) "fti - ett nyhetsbrev från Förpacknings - och Tidningsinsamlingen", där jag kan läsa att regeringens insamlingsmål för plastförpackningar är 70 % (idag återvinns 68,2 %),