måndag, juni 25, 2007

Vem har en villa i Professorsstaden?

För ett halvår sedan svarade jag på Sydsvenskans enkät till alla kommunfullmäktigeledamöter. Förutom om man betalar TV-licens (ja), har en cykel (ja) och om man förstår danska (där tror jag att jag svarade ja), frågade de vilken plats i kommunen som var ens favoritplats. De flesta var PK och svarade "Lunds vackra centrum", Lundagård, Botan eller något naturreservat. Jag svarade den första plats som dök upp i huvudet: Café Ariman. Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat där de senaste fem åren. Därför var det väldigt roligt att läsa följande utdrag ur en krönika i dagens sydsvenskan. Vilket erkännande!
Ingen beskrivning av Kungsgatan är komplett utan Ariman. En institution i Lund: en självständig krog med en av Lunds bästa uteserveringar. Försvann Ariman skulle Lunds politiska spektrum kapas från vänster med en fjärdedel. Minst. Förmodligen också den intellektuella diskussionen – för att inte tala om schackspelandet.
Sydsvenskan gjorde en artikel av de svar som KF-ledamöterna gav på enkäten från i höstas. I den artikeln kan man läsa denna mitt-i-prick-beskrivning av Lunds befolkning:
Här finns Hanna Gunnarsson som bor i studentkorridor och Tove Klette som bor i stor villa i Professorsstaden. Någon tjänar noll, några tjänar uppåt miljonen.
Det kanske ska tilläggas att Klette är folkpartist och kommunalråd. Det finns även en väldigt snygg PDF med idolbilder på alla politiker, som man kan klippa ut och stoppa i plånboken. Jag tänker inte avslöja vilken bild jag har klippt ut.